7. I Helvetet har Dante i tolfte sången satt kentaurerna att i tusental
vaka över syndarna i den kokande blodfloden Flegeton:
»i galopp emellan grav och klippstup kom pilbeväpnade en
flock kentaurer, så som de fordom gick på jakt häruppe» (Björkesons
översättning)
Dante befann sig i en senare tid, i ett annat land, och han kan
urskuldas med att ha tagit sig något slags poetens frihet – men. Men varifrån
kommer bilden av kentauren med bågen? Dante var inte den förste att använda
sig av den.
De grekiska berättelserna gör alla en poäng av kentaurernas otämjda
väsen, deras avsaknad av teknologi och konstföremål. Folos dog därför att han
inte förstod sig på pilen, han plockade upp den som om han aldrig hade skådat
någonting liknande. Den vise Keiron var läkekunnig, en stjärntydare och ett
respekterat orakel, ändå är det som Skytten han skall bli ihågkommen.
Förnimmelser. Stråk. Fragment.
Det berättas också att när Herakles första gången kom till Arkadien
våldtog han Dianeira och lämnade henne med löftet att återvända och gifta sig
med henne. När så kentauren Eurytion bad kung Dexamenus att få hans skändade
dotter till maka, röjde kungens tvekan inte så mycket en rädsla för kentauren,
som för en försmådd Herakles. Kanske.
Herakles var en av Zeus många bastarder och som sådan hatad av
Zeus maka, Hera. När Herakles låg i vaggan sände Hera två ormar för att döda
honom, men dessa klämde den lille lekfullt ihjäl med sina knubbiga nävar. Då
hon förstod att med fysiska hot gick det inte att komma åt Herakles valde Hera
att med jämna mellanrum slå honom med galenskap. Som yngling dödade Herakles
sin musiklärare med en lyra. I sitt första äktenskap dödade han sina två barn
och, enligt vissa källor, även sin hustru. Det var detta illdåd han var satt
att sona med de tolv storverken. Senare skulle han komma att döda sin bäste
vän, vilket i sin tur sonades med tre års tjänst som slav åt den lydiska drottningen
Omfale.
Herakles rörde sig över hela den klassiska antika världen, och
följer man honom på en modern karta, så ställde han upp sina stoder vid Gibraltar
sund, grundlade staden Tarentum i Italien och boxades på Sicilien. Nordafrika.
Kreta. Turkiet. Han dödade kung Emathion av Arabien. Enligt Herodotos var det
Herakles barn som grundade det skytiska riket på den pontisk-kaspiska stäppen
bortom Svarta havet och Kaspiska havet. I arv till dem lämnade Herakles sitt
bälte och sin båge. Ingenting mänskligt var honom främmande. Han ingick äktenskap
med fyra kvinnor, men hade också förhållanden med unga män och lägrade en gång
en kvinna som var till hälften orm. Omfale lät klä honom i kvinnokläder och
satte honom till att väva och sy och spinna (kostligt beskrivet i Robert Graves
roman Det gyllene skinnet, 1944). Herakles steg ned i underjorden
på jakt efter Kerberus, han seglade med Jason och argonauterna och i döden
skiljs hans mänskliga sida från den gudalika. Om detta kan Odysseus berätta
för fajakerna efter sitt besök i Hades:
»Näst efter honom jag Herakles såg, den starke heroen,
endast hans skugga likväl, ty han själv hos odödliga gudar
njuter nu gamman och fröjd» (Odysséen, tionde sången, Lagerlöfs
översättning)
Den här kluvenheten löper genom heraklesmyten. Människan & guden.
Hjälten & förhärjaren. Kvinnokarlen & våldtäktsmannen. Karlakarlen & mannen
i drag. Vad vet vi egentligen om vad som hände hemma hos Folos, annat
än det som Herakles själv berättat? En man som i sina sämsta stunder är kapabel
att slå ihjäl sina barn och vänner, vad skulle han inte kunna göra om några
uppretade kentaurer dyker upp när han sitter och njuter en bägare vin? Kunde
han i sitt raseri se skillnad på en god och en dålig kentaur, eller tog han
död på hela rasket bara för att han kunde? Och sedan, när ilskan lagt sig och
ruelsen och den manliga sentimentaliteten kom krypande, försökte han då inte
släta över sina gärningar? Keiron råkade bara bli skjuten i tumultet och Folos
begrep sig ju inte på pilar. Mycket tråkigt, men omöjligt att göra ogjort.
Och se här, jag ger dem en minnesvård som inte går av för hackor, en plats
på firmamentet. Det om något visar väl att jag innerst inne är en hygglig kille,
vad?
Men Nessos som åsyna vittne visste annorlunda. Så att när han
sprängde iväg med Dianeira var kvinnan i sig ointressant. Det som betydde något
för Nessos var att beröva Herakles dennes älskade hustru, som hämnd för de
fallna kamraterna. Keiron må ibland ha kallats den siste kentauren, kanske
syftande på hans uppgivna odödlighet, men räknas berättelserna samman så var
det Nessos, den förtalade, som var den siste. Han kände väl till Herakles skicklighet
med bågen, han hyste inget hopp om att undkomma pilarna, önskade det heller
inte, och så föll han, med hydrans gift i sina ådror. Kanske undslapp han sig
sin plan till Dianeira. Kanske var hon fullt införstådd med hans hämnd. Så
tag blodet, jag hämnas mitt släkte och du kan ta din hämnd på mannen som kränkte
dig. Kanske hann Nessos ingenting säga innan giftet verkade. Kanske handlade
Dianeira helt på eget bevåg. Ty varifrån skulle magin ha kommit? Eller ens
en tro på en sådan magi? Att blodet från en död kentaur skulle kunna påverka
människors känslor. Det låter ju mest som en amsaga, berättad för att bevara
segern åt segrarna, sagan om den lömske kentauren och den enfaldiga och godtrogna
kvinnan.
Och även om Herakles härkomst må likna Keirons, med en gudakonung till far, så reder den mänsklige, manlige hjälten sitt eget likbål trots att hydrans gift fräter sönder hans kropp, medan kentauren ömkligen tigger om att odödligheten skall tas ifrån honom därför att han inte är stark nog att stå smärtan emot och heller inte, så läkekunnig han är, vis nog att förmå hela sig själv.
:::
Gustave Doré, kentaurer, illustration till Dantes Divina Commedia.